Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Tuesday, 7 June 2011

GUA-GUA YANG BERSEJARAH DI DUNIA.

Assalamualaikum, banyak jugak gua-gua yang bersejarah di dunia ni ya. Aku baru tahu ja. Di bawah ni antara gua-gua yang bersejarah di dunia.



1. Petra, Jordan

 Kota Petra di Jordan dikenali sebagai lokasi untuk filem Indiana Jones dan Perang Salib Terakhir. Ini Juga salah satu dari 7 keajaiban dunia yang baru, dan sangat mudah untuk melihat hasil seni pembinaan yang termasuk Pagar Canggih yang pernah dilihat. Dibina dari kawasan ke Lereng Gunung Hor, Petra berkembang selama Zaman Rom, tetapi tidak diketahui dunia barat sehinggalah pada 1812 ketika ditemui oleh peneroka dari Switzerland, Johann Ludwig Burckhardt. Lebih Dari 800 Monumen individu dapat dilihat di Petra, termasuk makam, tempat mandi, ruang kuil dan tempat pengkebumian.

2. Al-Hijr, Arab Saudi

Antara laman pagar terkenal adalah seni arkitektur dari Arab Saudi iaitu Al-Hijr atau juga dikenali sebagai Madain Saleh. Nama pada bahagian depan tempat tinggal di Al-Hijr telah diukir di gunung Pasir Batu sebelum masihi. Al-Hijr iaitu 'Tempat berbatu' secara umum bermaksud Yang - dipercayai telah dihuni oleh Nabataeans dan Tsamud. Tempat ini mempunyai ciri-ciri telaga hawa, makan monumental pengawetan, inskripsi dan gambar gua.

3. Rock-Hewn Churches of Lalibela, Ethiopia

Struktur paling menakjubkan yang diukir dari batu adalah gereja-gereja Lalibela, Ethiopia. 11 batu yg menghasilkan setiap gereja telah diukir dari satu blok granit dengan atap pada permukaan tanah. Pada abad ke-12 Raja Lalibela ditugaskan oleh gereja-gereja dengan tujuan menciptakan Jerusalem Baru bagi mereka yang tidak biasa membuat lawatan ke kota asalnya. Setiap gereja diciptakan dengan mengukir parit lebar di keempat sisi batu dan kemudian dengan susah payah memahat keluar dalamannya. Yang terbesar di antara mereka berdiri setinggi 40 meter.

4. Abu Simbel Nubian Monuments, Mesir

Empat kolosal patung kuno Mesir Firaun Ramses II iaitu penjaga pintu Abu Simbel, sebuah candi dipotong dari tebing batu pasir di atas Sungai Nil. Ditugaskan oleh Ramses sendiri, candi menghadap ke timur sehingga dua kali setahun, sinar matahari mencapai ke dalam tempat terdalam dan menerangi patung Ptah, Amun-Re, Ramses II dan Re-Horakhty. Kompleks dipindahkan seluruhnya dari tetapan asalnya pada tahun 1960 untuk mengelakkan banjir ketika Tasik Nasser telah dibuat.

5. Goa Gajah, Elephant Cave Temple, Bali

Gojah gua atau Goa Gajah, merupakan salah satu laman di Bali yang paling bersejarah signifikan. Gua yang tampaknya sebahagian hancur oleh bencana alam lama, dan tidak dikesan selama berabad-abad sampai sebuah pasukan arkeologi Belanda menemuinya pada tahun 1923. Pembinaan telah dibina pada abad ke-11, Goa Gojah mempunyai ciri-ciri patung dipengaruhi oleh Hindu dan Buddha dan mengandungi ruangan meditasi rahsia bagi para sami atau pertapa. Dua kolam renang mandi tradisional di luar gua mengandungi air dikatakan memiliki sifat ajaib.

6. Cappadocia Cave Houses, Turki

Cappadocia adalah salah satu daripada 73 wilayah Republik Turki, dan mempunyai salah satu pemandangan paling aneh dan menarik di dunia. Tanah, batu kerdil ciri-ciri formasi batuan tufa 'gunung berapi aneh' disebut sebagai 'Fairy Chimneys' 'serta bandar-bandar bawah tanah kompleks dan bangunan dipotong dari 'tufa' lembut. Ianya meliputi gereja, dengan medan dan lengkungan menghiasi wajah batu dikawasan tersebut.

7. Ancient Rock City of Matera, Itali

Di kota Matera buatan batuan kuno ini terletak di Itali barat daya, orang yang tinggal di rumah yang sama seperti nenek moyang mereka pada 9.000 tahun yang lalu. Matera diciptakan dari jurang berbatu dan gua-gua alam yang banyak di daerah tersebut - disebut 'Sassi di Matera' adalah rumah pertama dari penduduk Neolitik di kawasan-kawasan tersebut. Gua menghasilkan labirin rumah, dan itu hampir mustahil untuk membezakan formasi batuan alam dari arkitektur kuno. Rumah-rumah yang kelihatan tumbuh dari batu dengan cara organik, mencipta sedikit daripada objek pelancongan dari apa yang dikatakan pada pertengahan abad ke-20 sebuah bandar hantu. Matera adalah lokasi penggambaran untuk filem Mel Gibson 'The Passion dari Kristus'.

8. Yungang Grottoes, China

Grottoes Yungang dari Datong di daerah Shanxi ini terdiri daripada 53 gua dan 51.000 patung, dan adalah salah satu contoh seni gua yang indah di China. Menara gergasi Buddha yang berada diatas pengunjung yang anginnya melalui gua terdapat banyak patung di dalamnya. Sebahagian besar karya seni yang pernah di dalam gua-gua itu dicuri di awal abad ke-20 dan bangunan candi kayu yang dilindungi sekalipon gua-gua terbakar habis. Jadi, gua ini sekarang sangat memerlukan perlindungan dan telah dinamakan sebahagian dari warisan dunia UNESCO. via

Sekian.Jumpa lagi :)

16 comments:

Umedia Network said...

amat berguna entry ini... :)

fiQ'Ra Pancake said...

waaaa.... habat sungguh ciptaan Dia~ subhanallah ~

Roti Telur said...

Umedia Network : yaww.blog ni semua post entry yang berguna ^_^

Roti Telur said...

fiQ'Ra Pancake : saya baru nampak gua-gua ni harini ja..haha

Fadzmie Mohamad said...

Kebanyakkan gua ni, dorang main korek macam tu je nak buat rumah-rumah. Tak payah nak buat tiang segala. Style.

wordless wednesday #2

Roti Telur said...

Fadzmie Mohamad : yup,main korek2 macam tu ja,memang style .:)

snf said...

gua musang?

Roti Telur said...

snf : tak sempat nak senarai gua musang.hehe

Raji and Yeen said...

hohoho mcm seram skit gua2 yg lama nih (~.~") thx for sharing lawa subhanAllah

Roti Telur said...

Raji and Yeen : seram ke.huhu.ok welcome ")

♥Farah dOt's♥ said...

sy baru blik dari turki..n dah g Cappadocia Cave Houses tu..tempat n pemandangan die sangat cntik..terpegun gila.. :)

Roti Telur said...

♥Farah dOt's♥ : Wahh,dah sampai dah ek..huhu..memang terpegun.. :)

Mr Danel said...

awesome!
cantik kn3..

Pja Ismail said...

rasanya kalau pergi tempat-tempat mcm ni berani tak nak ambil gambar eh? ;p

Roti Telur said...

Pja Ismail : hakhak,ada setengah gua diatas macam seram ja..kehkeh

PenDekAr LauT said...

Seram ekk..Rasanye kalau gi siang tak seram sangat kot. Sbb tempat2 tu dah dijadikan tempat pelancongan.